Man skal være forberedt på lidt af hvert som rejsende, ligemeget hvilken slags rejse. På flyrejser ved de fleste, at forsinkelser sker en gang imellem, da der er mange rutinetjek og mange ting der skal være i orden, før man kan flyve. Men hvad gør man egentlig, hvis næste forretningsrejse bliver 3 timer forsinket, eller afgangen til Bali bliver aflyst, og familien ikke kom afsted på ferie? Det skader aldrig at være på forkant med hvad man kan gøre, hvis der sker ændringer på din flyrejse.
Ved store forsinkelser vil flyselskabet ofte kontakte passagerer direkte og tilbyde ekstra service i lufthavnen, eller finde en anden afgang til samme destination og sende dig med det næste fly.
Du skal sørge for at flyselskabet giver dig en ny rejse eller en passende kompensation hvis din afgang bliver aflyst. Det er meget normalt at flyselskabet selv sørger for det, men du må gerne rykke for det, hvis de ikke tilbyder noget med det samme.
Hvordan undgår jeg kaos?
Ved store forsinkelser eller aflysning af afgang, kan man forvente et mindre kaos og virvar af utilfredse mennesker i lufthavnen. Det er nemlig ikke alle der ved hvad man skal gøre i sådan en situation. For at undgå køen ved flyselskabets informationsstand, kan du med fordel tage din telefon frem og ringe direkte til flyselskabets kundeservice. Her kan du blandt andet sørge for at arrangere en ny rejse eller en refundering, og samtidig undgå yderligere ventetid i en lang kø til informationskontoret. De fleste flyselskaber bruger også sociale medier, du kan prøve at bruge twitter, hvor man ofte får hurtigt og prompte svar.
Du har ret til erstatning
Der er lavet nogle retningslinjer (eu 261 2004) for alle flyselskaber, som netop sørger for at en passager kan få den fulde kompensation vedkommende har ret til, som kan dække for tabt tid og penge ved en forsinket eller aflyst flyrejse. Hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket, kan du få op til €600 (svarende til 4.480 DKK) refunderet hvis det er inden for EU.
Ifølge Airhelp er det vigtigt at have styr på så mange informationer om din flyrejses forsinkelse som muligt, for at kunne give flere detaljer, når du vil kræve kompensation hos flyselskabet.
Med flere detaljer, er der større chance for at få en god kompensation. Ved en forsinket afgang kan du kræve kompensation på to forskellige måder. Du kan gå direkte til flyselskabets information i lufthavnen, hvor de vil tage sig af det, eller du kan gå online og udfylde en formular, som de fleste flyselskaber har. Hvis du går online, er vigtigt at kende dine rettigheder og alle detaljer om forsinkelsen, så du ved hvor meget du skal kræve af flyselskabet i tilfælde af en stor forsinkelse eller aflysning.
Det skal du vide
Det kan ikke altid betale sig, at gå direkte til flyselskabet og kræve kompensation. Det kan faktisk være en god ide at tjekke med din rejseforsikring hvis du har sådan en, og hvis du betalte rejsen med kreditkort, tjek gerne også op på det. Begge dele burde være i stand til dække dig ind i tilfælde af en uheldig rejse. Hvis du ikke har gjort nogen af delene, så kan du med fordel gå direkte til flyselskabet og kræve kompensation.
Vi håber selvfølgelig at din næste rejse bliver behagelig og uden komplikationer, men nu ved du hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude, næste gang du står i lufthavnen.