Dette indhold er sponsoreret.
Markedet for brugte biler er i dag enormt. Overalt på internettet bugner det med hjemmesider, hvor både private aktører og specialiserede forhandlere sælger brugte biler i forskellig stand. Det store udvalg medfører dog desværre, at der blandt de mange tusinde ærlige forhandlere og sælgere, også gemmer sig enkelte brodne kar, som gerne snyder dig til at give overpris for en bil, eller måske værre – sælge dig en bil der ikke er deres.
Heldigvis er det simpelt for dig som potentiel køber af en brugt bil at sikre dig mod dette. Det eneste det kræver at tjekke bilens status, er således bilens nummerplade og fem minutter af din tid.
Få informationer om bilen på tjekbil.dk
Overvejer du at købe en brugt bil, bør du altid starte med tjekke bilens historik ud. Dette kan du gøre på hjemmesiden tjekbil.dk, hvor du kan finde officielle dokumenter på alle danske indregistrerede biler.
Hjemmesiden indhenter oplysninger fra Trafikstyrelsen, Skats motorregister, Det Digitale Tinglysningssystem samt hjemmesiderne bilhandel.dk og bilgalleri.dk. Alle disse dokumenter kan hjælpe dig til at finde informationer om den specifikke bil, dens anslåede værdi, samt eventuelle informationer om gæld og ubetalte regninger registreret i bilens navn. Det er også her, at du kan finde den seneste synsrapport bil.
Hvordan hjælpe synsrapporten mig?
Synsrapporten er som du sikkert er klar over, en oversigt over bilens synshistorik. Her har du mulighed for at se, hvordan bilen har klaret sig igennem de seneste syn, samt ikke mindst hvornår den senest skal til syn næste gang.
Gennem synsrapporten har du mulighed for at se, om bilen tidligere har haft nogle anmærkninger eller markante fejl og mangler, som i fremtiden kan volde dig problemer, hvis du vælger at købe netop denne bil. Synsrapporten vil blandt andet fortælle dig, hvis bilen tidligere har haft problemer med at leve op til blandt andre sikkerheds- og miljøkravene. Har bilen dette, og er den ikke blevet fikset, er bilen ulovlig, hvortil du ikke bør købe den.
Af synsrapporten vil det ligeledes fremgå, hvis mekanikerne har fundet forhold på bilen som i fremtiden forventes at kunne volde problemer i forhold til at gennemføre et syn. Dette kan være dele på bilen som på nuværende tidspunkt virker upåklageligt, men som med mere slitage kan blive et problem på længere sigt.
Godkendt eller ikke godkendt?
Af synsrapporten vil det fremgå hvorvidt bilen er godkendt, om den er betinget godkendt, om den kan godkendes efter omsyn, eller om bilen er ikke godkendt.
Er bilen godkendt, fejler bilen ikke det store, hvortil du trygt kan overveje at købe bilen, hvis ikke den tidligere har haft større fejl og mangler som kan springe op igen.
Er bilen betinget godkendt, betyder det, at bilen vil blive godkendt, hvis en eller flere specifikke fejl er blevet taget hånd om. Inden du køber en bil, hvor der på synsrapporten fremgår, at den er betinget godkendt, bør du derfor altid sikre dig, at disse fejl og mangler er blevet rettet.
Den tredje mulighed, nemlig at bilen kan godkendes efter omsyn, betyder, at bilen har større fejl og mangler. Disse fejl og mangler er dog vurderet til ikke at være værre, end at de kan udbedres, hvortil et nyt syn vil afgøre om bilen kan komme ud og køre igen eller ej.
Den sidste mulighed, ikke godkendt, betyder, at bilen er ulovlig. Disse biler må ikke køre på de danske veje, hvortil du ikke bør købe bilen, medmindre du ønsker at bruge den privat på en lukket bane, eller hvis du blot ønsker bilen for dens reservedele. En ikke godkendt bil vil nemlig skulle have klippet sine plader, hvilket betyder, at nummerpladen bliver inddraget af skat.
Fanger ikke alle fejl og mangler
Hvor en synsrapport beskriver og oplyser om større fejl og mangler, er det vigtigt at understrege, at ikke alt står skrevet ned heri. Først og fremmest kan synsrapporten være flere år gammel, hvortil nyere skader og slitage ikke fremgår i synsrapporten. Mange vælger derfor at bede om en ny syning af bilen, hvis synsrapporten er flere år gammel. Hvorvidt om det sker på køber eller sælgers regning, er der ingen krav om. Sælger må gerne sælge en brugt bil, selvom bilens seneste synsrapport er flere år gammel.
En anden ting som synsrapporten heller ikke fanger, er buler, kosmetiske skader samt fejl og mangler på ikke-vitale dele. En slidt bil med masser af ridser og buler kan således sagtens passerer et syn, hvor synsrapporten kun vil beskrive fejl og mangler som har betydning for køretøjets sikkerhed og miljøforpligtigelser.
Inspicer altid selv
Fordi at ikke alle fejl og mangler står skrevet på en synsrapport, er det altid en god ide selv at inspicere køretøjet, inden pengene overføres og købsaftalen underskrives. Ved selv at inspicere bilen før køb, har du mulighed for at se bilen helt tæt på, hvilket giver dig et bedre overblik over bilens stand og eventuelle skader både indendørs og udendørs. Billeder kan nemlig snyde, hvortil du gennem egen inspicering er at anbefale. Her bør du også altid bede om lov til at prøvekøre bilen, så du bedre kan sikre dig, at den rent faktisk duer. Her bør du lytte nøje til motor og gearkasse, samt efterprøve bilens fjedre. Ligeledes bør du tjekke om bilens registreringsnummer stemmer overens med registreringsattesten du har får med i købet. Dette gør bilen så godt som altid, hvor du undgår at bidrage til hæleri, hvis bilen alligevel viser sig at være stjålet. Bilens stel- og registreringsnummer vil ligeledes fremgå under bilens oplysninger hvis du søger på bilens nummerplade på tjekbil.dk.
Når alt er dobbelttjekket, kan du efterfølgende trygt købe bilen, hvor du dog bør være opmærksom på at oplyse skats motorregister så hurtigt som muligt om det nye ejerskifte.